- Zabierasz się za pisanie gry.
- Zatrzymujesz wszelkie prace już w połowie.
- Wypuszczasz na rynek nieukończony produkt.
- Przez następną dekadę „łatasz” grę patchami.
- …
- Profit.
Ten model
biznesowy sprawdził się na tyle dobrze, że musiały pojawić się okrutne,
przejaskrawione żarty:
- Ludzie będą
płacić 100% ceny, w zamian za 50% produktu? Ha! To może niech płacą 100% za 0%? Ha ha ha!
Tak powstał
Kickstarter – miejsce, w którym ludzie płacą za to, że ktoś ma jakiś pomysł. Ale wystarczy już
tych zmyślonych anegdotek. Próbuję powiedzieć, że branża gier komputerowych
żyje swoimi prawami i przejawia pewne niepokojące trendy. Co w takich czasach robi
Bethesda Softworks? Wydaje się, że coś zgoła innego! Nie chwalmy dnia przed
zachodem słońca, poddamy wszystko skrupulatnej ocenie zaraz po premierze Fallout
4; lecz teraz możemy skupić się na tym, co powiedział szef marketingu Bethesdy, Pete Hines:
„Not to over-exaggerate, but the game is essentially done. When you talk about what else you are doing, all we’re doing is taking what exists and polishing it and fixing bugs…”
Kiedy zakończyli
wszystkie fundamentalne prace nad tytułem, oficjalnie ogłosili iż gra wyjdzie
10 listopada. Czas który dzieli ich od premiery (prawie pół roku), przeznaczą
na testowanie, łatanie i dopracowywanie. O cholera, to dopiero demagog nawymyślał. Kto normalny praktykowałby tego typu podejście w produkcji gier? No kto?
Jeżeli ktoś potrafi wyciągnąć lekcję z rynku i produkcji gier to jest to Bethesda.Tak się powinno wytwarzać gry, a nie wypuszczać bety i łatać przez kolejne miesiące jak ubisoft.
OdpowiedzUsuńWłaśnie w obecnych czasach pokazanie, że szanuje się swoich odbiorców procentuje podwójnie. Bethesda pozwoliła na to żeby hype w około ich tytułu urósł sam bez silnej ingerencji działu marketingowego. Mając już tak zaawansowany produkt łatwo zdobyć zaufanie graczy, którzy przejechali się na niejednej wadliwej grze.
OdpowiedzUsuńNie wiedziałam, że były tam takie założenia... chociaż w sumie np. w Wiedźminie nie widziałam takich założeń.
OdpowiedzUsuń